Je eigen krant maken!



Druk je krant af en deel hem uit!


3

Geraadpleegde bronnen

Het weer
Zon en wolken
Temp: 22 C
Wind: N3
Donderdag 2 December 2010 | Karmelietennieuws | Gratis editie

Reactie op artikel n°477

In dit artikel wil ik reageren op de "leerlingen bemidde- ling".Langs deze weg wil ik mijn opinie geven over de positief en negatief kanten van dit project.

door Lizandra Moreira
GERAARDSBERGEN - Op de school Karmelieten (Sint Jozefinstituut) krijgen de leerlingen de missie om een tekst maken met de reactie van de artikel nº 477. Deze artikel is over de project
"leerlingenbemiddeling",en het gaat over kinderen die proberen oplossen de conflicten van andere kinderen op de speelplaats.
"Binnen een school kiezen de leerlingen een aantal kinderen om leerlingenbemiddelaar te zijn". Ik vind het verkeerd om kinderen de leerlingenbemiddelaar te laten kiezen want in mijn opinie het is een werk voor de leerkrachten.Maar natuurlijk is dit project gemaakt met goede kanten zoals : "Elke kind krijgt de ruimte om zijn of haar kant van het verhaal te vertellen en aan te geven wat het daarbij voelde.
Deze idee van de Gemeentelijke Gezondheids Dienst (GGD) van Rotterdam klinkt natuurlijk goed, maar waarom zal het perfect werken ? Omdat kinderen van dezelfde leeftijd spreken dezelfde taal, en ook ze praten zonder een oordeel te vellen door een volwassene.
In sommige situaties klopt dit argument, maar in sommige situaties kan dat voor nog grotere problemen zorgen.
Zo krijg ik de indruk dat het project kan werken in sommige punten maar in sommige niet, het kan helpen maar ook de ruzie nog verergeren.
Een voorbeeld hiervan kan zijn:
Het is onbegrijpelijk dat jij je zo druk maakt over zoiets onbenulligs.
Wat voor de ene belangrijk is kan voor de andere totaal niets betekenen.
Dit heeft vooral te maken met de verwachtingen van elkaar.

Geraadpleegde bronnen:Tijd voor taal,
ww.energy-plus.info/nl/tips-voor-slapen/gezond-leven/ruzie-en-oplossingen
.

Negatieve argumenten

door Lizandra Moreira
Dit project heeft, natuurlijk, negatieve kanten want niet alle ruzies zullen opgelost kunnen zijn.
De GGD (Gemeentelijke Gezondheid Dienst) van Rotterdam heeft gezegd dat de resultaten positief zijn, maar ik geloof dat niet. Als de leerling bemiddelaar partijdig is vormt dit een probleem, hij/zij kan niet objectief beoordelen.
De oordelen van de leerling bemiddelaar kunnen ook persoonlijke problemen creëren met één van de partijen daarom moet het oordeel of bemiddeling voldoende gemotiveerd zijn.
Volgens mij moeten de kinderen hun problemen zelf oplossen, voor een gezonde vriendschap te hebben.
Op deze manier verstaan ze beter hun eigen fouten en kunnen zij er lessen uittrekken.



Karmelieten, Sint Jozefinstituut
Lizandra Moreira 6B
Fotomateriaal:www.sint-jozefsinstituut.be/images

Conclusie

door Lizandra Moreira
Mijn conclusie is dat kinderen moeten zelf zijn eigen problemen oplossen, en als dat nodig is kunnen de leerkrachten meehelpen.
Maar als de kinderen hulp nodig hebben van een andere vriend(in) kunnen ze zelf vragen, zonder een leerling bemiddelaar.

Positieve argummenten

door Lizandra Moreira
Ik vind de leerlingen bemiddeling positieve omdat de leerkracht meer tijd krijgt voor andere dingen. Een tweede positieve punt is dat in deze manier kunnen de leerlingen meer zelfstandige leren te worden.